Przywaracanie systemu na serwerze dedykowanym

Konfiguracja serwerów, usług, itp.
Awatar użytkownika
Bastian
Member

Przywaracanie systemu na serwerze dedykowanym

Post autor: Bastian »

Witam.
Mam serwer dedykowany. Instaluję na nim Debiana, pożądane usługi i je konfiguruje. Serwer śmiga sobie miło, aż tu któregoś dnia ktoś się włamuje i zaczyna mieszać, lub jakiś ,,rootkit''. Chciałbym mieć możliwość przywrócenia stanu systemu do momentu tej świeżej instalacji ze skonfigurowanymi usługami, tak aby po wgraniu kopii zapasowych baz danych system chodził bezproblemowo dalej. Pytanie, jak coś takiego uzyskać?

Jest poradnik kolegi Akkona, ale tam jest mowa o przenoszeniu na inną partycję, a ja raczej musiałbym instalować system od nowa i co najwyżej przywracać obraz, ale nie wiem czy tak w ogóle się da. A może macie jakieś lepsze propozycje. Jeśli chodzi o wirtualizacje to nie znam się na tym w ogóle.
Pacek
Beginner

Post autor: Pacek »

Wirtualizacja jest moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem, ponieważ umożliwia przeniesienie Twojego systemu operacyjnego na dowolną platformę sprzętową. Poza tym wirtualizacja umożliwia tworzenie tzw. migawki (ang. snapshot), czyli punktu przywracania. Dobre jest to, że np. w czasie konfiguracji coś się spaprze, to do takiego punktu można zawsze wrócić. Jeżeli chodzi o wirtualizację to można skorzystać z np. z darmowego VMWare Server.
Nie wiem co masz na myśli pisząc "obraz". Czy to jest archiwum tar, czy jakiś plik ISO? Ja w pracy robiłem procedurę kopii zapasowej i przywracania serwera. U mnie robi się to tak:
  1. Zrobić kopię zapasową baz danych mysql przy pomocy mysqlhotcopy oraz mysqldump (do folderu np. /mysql_backup)
  2. Wykonać archiwum tar (gz, bz2) wszystkiego co jest na dysku bez /boot i podfolderów zawartych w /var/lib/mysql.
  3. Wykonać instalację Debiana z płyty "netinstall".
  4. Przywrócić wszystko z pliku tar (gz,bz2).