postfix i blokada portu 25

Konfiguracja serwerów, usług, itp.
thomsonik
Posty: 9
Rejestracja: 03 listopada 2009, 07:56
Lokalizacja: ¯ary

Post autor: thomsonik »

Też dzwoniłem na infolinie to mi powiedziała pani, która najpierw oczywiście wciskała, że wystarczy zmienić port na 587, że trzeba to załatwić listownie, co oczywiście wydłuży czas. Ciekawe co odpowiedzą jeszcze. Jakby ktoś coś zdziałał albo dostał odpowiedź od dialogu to dajcie znać.

Dodane:
Mam jeszcze niepewność bo skoro mam postfixa na łączu z dialogu, a dialog zablokował cały ruch na porcie 25, a serwery komunikują się właśnie na tym porcie to dlaczego mogę odbierać pocztę z zewnątrz np. z Onetu? Czy to znaczy, że dialog zablokował tylko ruch wychodzący na porcie 25. Z drugiej strony do komunikacji serwerów potrzebny jest w moim rozumowaniu zarówno ruch przychodzący jak i wychodzący na porcie 25 odblokowanym. Jak możecie to rozwiejcie moje wątpliwości bo pytając na infolinii dialogu mam wrażenie, że odpowiadają na pytania nie bardzo znając się na temacie.
Pacek
Beginner
Posty: 315
Rejestracja: 18 sierpnia 2009, 15:17
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Pacek »

Teraz nie jestem pewien jak było u mnie bo przerabiałem to jakis rok temu. Z tego co pamiętam, to port 25 działał przy wysłaniu poczty. Kiedy wysyłałem wiadomość np. z o2 na mój serwer postfixowy dostawałem zwrot poczty w stylu "host not found". Z racji tego, że w pracy posiadam też postfixa, to telnetowałem się na niego na port 25 i serwer ładnie słuchał. Telnetowałem się później z mojego serwera w pracy na port 25 mojej maszyny na łączu Multimedii i na porcie 25 głucha cisza. Od razu mi się nasunął wniosek, że port 25 musi być blokowany przez dostawcę, bo nie miałem ani iptables skonfigurowanego ani żadnych routerów po drodze itp.
Napisałem wniosek e-mailem do ichniejszego BOKu lub działu technicznego, że proszę o odblokwanie portu 25 ze względu na konieczność uruchomienia serwera pocztowego na potrzeby mojej pracy magisterskiej. Ponadto zamieściłem adnotację, że serwer nie będzie wykorzystywany do zaburzenia pracy sieci, rozsyłania spamu itp. bezedury ;) No i po dwóch tygodniach (i chyba jeszcze ze 3 przypomnieniach z mojej strony) w końcu odblokowali mi port 25 i wszystko zaczęło funkcjonować.
Więc odpowiadając na pytanie kolegi - port SMTP u mnie najwyraźniej działał w jedną stronę.
Ja bym działania Multimedii podsumował tak:
Wszystko co my wysyłamy niech sobie idzie w świat i mamy to gdzieś, ale nas szitem nie zalewajcie i wszyscy co wysyłają do nas na port 25 WON! :D
thomsonik
Posty: 9
Rejestracja: 03 listopada 2009, 07:56
Lokalizacja: ¯ary

Post autor: thomsonik »

Podobno odblokowali mi port 25 w Dialogu, ale teraz mam problemy dziwne z odbieraniem poczty, tzn. poczty z zewnątrz nie odbieram praktycznie w ogóle. Na ruterze widzę logi, że coś mi się dobija serwer z wp czy to z onet na port nr 25, ale postfix na to zero reakcji. Aż tu nagle o jakiejś godzinie odbiera maile i do tego nie w kolejności, której zostały wysłane, później znowu długo długo nic, i znowu odbierze część z tego co była wcześniej z zewnątrz wysłana.

Mam postfixa, dovecota, spamassasina + razor i amavista, logi sprawdzam w /var/log/mail.log i tak jak pisałem jak sobie coś wyśle z wp.pl na swojego postfixa na routerze widzę, że się dobija na port 25, ale w postfixie nie widzę nic w logach. Firewall na maszynie z postfixem wyłączony. Nie wiem, czy te maile siedzą gdzieś w kolejce w spamassasinie, ale nie wiem jak to sprawdzić. Z drugiej strony w mail.log powinien być o tym ślad, a nie ma.
Może ma ktoś pomysł co tu się mogło stać. Jeżeli na ruterze widać, że coś się dobija na 25 to już chyba Dialogu nie może być wina. Trochę grzebałem w postfixie przez ten zablokowany port 25, a przed tym feralnym dniem 18.05 (blokada portu przez Dialog) działało wszystko poprawnie. Później nie działało wysyłanie, a jak odblokowali port + (moje grzebanie w postfixie) świruje odbieranie. Jakieś sugestie?
Pacek
Beginner
Posty: 315
Rejestracja: 18 sierpnia 2009, 15:17
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Pacek »

Skoro nie ma nic w mail.log to znaczy, że nic się nie dobijało. Ten log pokazuje wszystko od nawiązania połączenia aż do czasu dostarczenia maila. Skoro tam nic się nie pojawia, to tak jakby nie było żadnej próby odbioru poczty. Jeżeli w końcu wiadomości doszły to znaczy, że jest teoretycznie dobrze. Nie zmienił Ci się przypadkiem adres IP, czy masz może stały adres IP? Wiem, że u mnie długie doręczanie poczty było spowodowane np. zmianami w DNSie (czas propagacji na niektórych serwerach wynosił nawet 24h).
thomsonik
Posty: 9
Rejestracja: 03 listopada 2009, 07:56
Lokalizacja: ¯ary

Post autor: thomsonik »

Adres IP się nie zmienił, mam stały. Mam na home.pl wykupiona domenę i tam przekierowuje tylko rekord MX (bo u nich na serwerze mam stronę www, więc rekord A wskazuje na ich serwer) na nazwę hosta z Dialogu, tam wczoraj trochę grzebałem, ale to już powinno się wszystko ustabilizować, a poczta dalej nie przychodzi raz na kilka godzin. Dziwne właśnie, że w mail.log nic nie ma, a na ruterze widzę zaraz po wysłaniu, że serwer wp.pl czy onet.pl pcha coś na port nr 25. Normalnie nie mam pomysłu co może być nie tak, wyłączyłem nawet firewalla na maszynie z postfixem, nie wiem czy coś w samym Linuksie zostało zmienione, bo w między czasie aktualizowałem system.
Z tego co mówisz to serwer zewnętrzny nie nawiązuje nawet połączenia z moim, tylko gdzie przyczyna, skoro na ruterze widać, że chce nawiązać, więc przyczyna w DNS-ach nie powinna leżeć. Czyli w samym systemie linuksowym chyba musi być, bo jakby w postfixie był problem to by w logu było widać, no i za bardzo nie wiem jak tutaj to zdiagnozować dokładniej.

Może ktoś z koleżanek lub kolegów wysłać maila do mnie i zobaczyć co będzie miał w logach? Na adres:

Kod: Zaznacz cały

 [email]t.bryjak@105szpital.pl[/email]
bo jak wysyłam maile z wp.pl lub onet.pl to żadne zwrotki mi nie przychodzą, czyli ich serwery wysyłają do skutku pewnie i w końcu to do mnie dochodzi.
Pacek
Beginner
Posty: 315
Rejestracja: 18 sierpnia 2009, 15:17
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Pacek »

Kod: Zaznacz cały

iryd:/home/damian# cat /var/log/mail.log |grep t.bryjak@105szpital.pl
May 27 11:30:27 iryd postfix/pipe[29206]: 4C4C440090: to=<t.bryjak@105szpital.pl>, relay=filter, delay=1.5, delays=0.11/0/0/1.4, dsn=2.0.0, status=sent (delivered via filter service)
May 27 11:30:27 iryd amavis[27471]: (27471-16) Passed CLEAN, [10.1.0.4] <damian@sacer.pl> -> <t.bryjak@105szpital.pl>, Message-ID: <B7E54684E6460C41933EBD6719AA76CA2A05B6@peiks.sacer.com.pl>, mail_id: SFe8RlB9RTLq, Hits: -, size: 1510, queued_as: D91C640090, 133 ms
May 27 11:30:27 iryd postfix/smtp[29220]: BD9C5400C6: to=<t.bryjak@105szpital.pl>, relay=127.0.0.1[127.0.0.1]:10024, delay=0.27, delays=0.13/0/0/0.13, dsn=2.0.0, status=sent (250 2.0.0 Ok, id=27471-16, from MTA([127.0.0.1]:10025): 250 2.0.0 Ok: queued as D91C640090)
May 27 11:30:58 iryd postfix/smtp[29246]: D91C640090: to=<t.bryjak@105szpital.pl>, relay=none, delay=30, delays=0.06/0/30/0, dsn=4.4.1, status=deferred (connect to static-87-105-212-169.ssp.dialog.net.pl[87.105.212.169]:25: Connection timed out)
Connection timed out oznacza, że port 25 jest zamknięty. Zresztą spróbowałem się telnetować i dostałem:

Kod: Zaznacz cały

iryd:/home/damian# telnet 87.105.212.169 25
Trying 87.105.212.169...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection timed out
Wg mnie to nie pozostawia złudzeń - port 25 jest definitywnie zamknięty. Chyba, że jest po drodze router, który blokuje w jakiś sposób w/w port.
thomsonik
Posty: 9
Rejestracja: 03 listopada 2009, 07:56
Lokalizacja: ¯ary

Post autor: thomsonik »

No to sytuacja wygląda w takim razie tak: na ruterze widzę, że pewnie TY z 83.15.125.20 chcesz wysłać na ip serwera po pocie 25, i ruter niby to przepuszcza. Tylko, że widocznie coś na serwerze pocztowym jest nie tak.
Po sieci wewnętrznej wszystko działa i serwer odbiera i wysyła maile prawidłowo, czyli jestem lekko skołowany. Napisałem do Dialogu aby sprawdzili, czy coś blokują na tym porcie jeszcze,
po wydaniu polecenia:

Kod: Zaznacz cały

root@poczta:/home/tomek# netstat -a | grep smtp

Kod: Zaznacz cały

tcp        0      0  *:smtp                  *:*                     LISTEN     
tcp        0  16340 192.168.101.2:4622      g2.dialog.pl:smtp        ESTABLISHED
unix  2      [ ACC ]     STREAM     LISTENING     17872    private/smtp
unix  2      [ ACC ]     STREAM     LISTENING     17928    private/bsmtp
unix  2      [ ACC ]     STREAM     LISTENING     17940     private/smtp-amavis
unix  3      [ ]         STREAM     CONNECTED     30763    private/smtp
Więc serwer słucha na 25 z tego wynika. Czyli podsumowując, niby wszystko w porządku ale nie w porządku. A co najdziwniejsze to, że co jakiś czas do serwera dochodzą zaległe maile. Czyli jakby na krótką chwilę co kilka godzin "magiczna brama się otwiera...".
Pacek
Beginner
Posty: 315
Rejestracja: 18 sierpnia 2009, 15:17
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Pacek »

Rozumiem, że masz przekierowany port 25 z routera na port 25 serwera i podałeś na routerze prawidłowe IP serwera? (zakładam, że router mógł z DHCP przydzielić inny adres IP serwerowi jak miał do tej pory).
Może spróbuj zatrzymać postfixa i postawić jakąkolwiek inną usługę sieciową na porcie 25. Można później spróbować się do niej telnetować i zobaczyć, czy problemem jest router, czy postfix a może Dialog.
damroth
Posty: 13
Rejestracja: 15 stycznia 2010, 11:04

Post autor: damroth »

Ja bym problemów doszukiwał się w dialogu. Miałem blokadę na 2 łączach. Na jednym została zdjęta i serwer działa jak marzenie a na drugim pozostała blokada z tym, że jednostronna - Do serwera można się dostać a on już nigdzie się nie może dobić. Dodam, że na tym drugim serwerze, gdzie jest blokada konfiguracja była niedotykana.
thomsonik
Posty: 9
Rejestracja: 03 listopada 2009, 07:56
Lokalizacja: ¯ary

Post autor: thomsonik »

Dziękuję za informacje, ja męczę dialog, ale dopiero jak pójdę do pracy w poniedziałek (bo jutro wolne) coś się dowiem. U mnie to o tyle dziwne, że maile nie dochodzą pół dnia, aż tu nagle bam i wszystko (a przynajmniej większość co zostało wysłane wcześniej) na raz dochodzi.
ODPOWIEDZ