Prawa dost

Ogólne pytania dotyczące systemu
qb
Posty: 2
Rejestracja: 10 marca 2009, 13:35

Prawa dostępu użytkowników przez ssh itp.

Post autor: qb »

Witam, jestem początkującym użytkownikiem Linuksa.

Pytanie mam następujące: jak ograniczyć swobodę poruszania się zwykłego użytkownika do jego katalogu domowego. Chodzi o to, że uruchomiłem sobie serwer ssh i podczas logowania użytkowników do systemu chciałbym aby nie mogli mi przeglądać całego dysku i również zmniejszyć im prawa do uruchamiania co poniektórych programów.
Aha, jeszcze jedna sprawa. Czy zabezpieczenia praw dostępu dla użytkowników korzystających z ssh można by również użyć dla użytkowników korzystających np. z http.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
lis6502
Member
Posty: 1798
Rejestracja: 05 listopada 2008, 20:14
Lokalizacja: Miasto Szybowców

Post autor: lis6502 »

Poruszyłeś kilka kwestii. Co do 'zwiedzania dysku', magiczne

Kod: Zaznacz cały

chmod o-x /home/użytkownik
rozwiązuje sprawę. Uruchamianie niektórych programów? Na przykład jakich?
Czy zabezpieczenia praw dostępu dla użytkowników korzystających z ssh można by również użyć dla użytkowników korzystających np. z http.
Rozwiń tę myśl.
tadzik
Beginner
Posty: 183
Rejestracja: 29 grudnia 2007, 20:36
Lokalizacja: Warszawa/Izabelin

Post autor: tadzik »

Jest coś takiego co zamyka użytkownika w 'skrzynce', tak żeby nie mógł chodzić po systemie i aby mógł uruchamiać tylko niektóre aplikacje itp.
a tool that builds a chroot and configures all the required files, directories and libraries
Zobacz na http://www.jmcresearch.com/projects/jail/
qb
Posty: 2
Rejestracja: 10 marca 2009, 13:35

Post autor: qb »

Chodziło mi właśnie o zamknięcie użytkownika w skrzynce, żeby mógł przeglądać tylko swój katalog domowy i katalogi, które sobie stworzy.
Dziękuję tadzik za programik ale ze jestem początkujący wolę pogrzebać i pokombinować na własną rękę z chmod, chown lub chgrp. Jak mi nie pójdzie to skorzystam z programu.